Presentation / LAI CUIPING

アウトドアブランドのコミュニティマーケティングに関する研究 ―「Snow peak」を事例として―

コロナ禍でも成長を続けるスノーピークの熱烈ファンを育てる共創コミュニティの仕組みを徹底分析する

近年、SNSの広がりに呼応する形で、「コミュニティ」がどのように形成されるのか、企業と顧客の関係だけでなく顧客間におけるインタラクションの中でブランドはどう築かれていくのかという議論が盛んになっている。
本研究では顧客エンゲージメントという視点から、同社のコミュニティ・マーケティングについて分析を行い、第1章では、本研究に至った背景や問題意識を前提に、研究目的、構成を提示した。第2章では、スノーピークのケース研究を行う。第3章では、本論の中核となるコミュニティマーケティングに関する先行研究や実務的課題に関する考察を行う。第4章では、ケース研究を通じて価値創造に関わる役割という視点から、成員間のつながりを図式化する。最終章で、分析結果の要約と今後の研究課題を提示し本論は完結する。
一方的に顧客から離れて企業経営戦略を策定するのではなく、顧客とのつながりを重視にし、慎重に検討し、深めていくことが重要である。企業と顧客がともにビジネス環境のメンバーとして影響を与え合うことで、進化、成長していくスタイルがこれからの企業の成功要因であると考える。


ライ スイヘイ

学歴

深圳職業技術学院 ビジネス日本語専攻

資格

日本語能力試験(JLPT)1級

A Study on Community Marketing of Outdoor Brands – Case Study of “Snow Peak” –

An in-depth analysis of Snow Peak’s co-creation community system for fostering passionate fans, and how it continues to grow despite COVID-19 pandemic.

In recent years, with the penetration of social networking sites into the lifestyles of consumers, there has been much discussion about how “communities” are formed and how brands should be built on the interactions between companies and customers, as well as between customers. This study analyzes and discusses Snow Peak’s community marketing from the perspective of customer engagement. In Chapter 1, the research objectives and structure are presented based on the awareness of the problem and the background that led to this research. In Chapter 2, the case study of Snow Peak is presented. In Chapter 3, prior research and practical issues related to community marketing, which are at the core of this paper, are discussed. In Chapter 4, the connections among the members are illustrated from the perspective of their roles in value creation through the case study. In the final chapter, I summarize the results of the analysis and suggest future research topics to conclude the paper. Corporate management strategies should not be formulated unilaterally away from customers, but should be carefully examined and deepened, emphasizing the connection with customers. I believe that the style in which both companies and customers evolve and grow by influencing each other as members of the business environment will be the success factor for companies in the future.


LAI CUIPING

EDUCATION

Shenzhen Polytechnic Business Japanese

QUALIFICATION

JLPT N1