Presentation

ファッション経営管理コース
Fashion Business Administration Course

ファッション経営管理コースでは、ファッションマネジメント分野に関するテーマをそれぞれ設定し、研究を行っています。 2年次生は、修了研究プロジェクトとして論文形式や事業計画書形式で執筆し、その研究内容をまとめプレゼンテーションを行いました。また1年次生は、基礎研究プロジェクトでの半年間の研究内容をまとめ発表しました。 今回、各年次代表者による発表動画や研究内容を公開いたします。

修了研究プロジェクト

ファッションマネジメント専攻長 首藤 眞一による開会挨拶

ファッションブランドにおける記号論の研究
ー記号論ブランディングの提案ー

A Study on Semiotics in Fashion Brands
Proposal for Semiotic Branding

ル イクン/LU YIQUN

「Clear Retreat」
「透明」のカフェ併設シアーファッションセレクトショップの事業開発

“Clear Retreat”
Business Development of Sheer Fashion Concept Store with “Transparent” Café

ファン アイリン/FANG IRENE

ラグジュアリーブランドのデジタルマーケティングと顧客体験価値の協創

Digital Marketing and Co-creation of Customer Experience Value for Luxury Brands

ウォン グンア/WENG CHUN YA

株式会社スポーツシンクタンク・代表取締役社長 / CEO・戸井田 朋之 氏による総評

研究タイトル一覧

  • 日本ラグジュアリー・ブランドの現状と課題
    Current Status and Challenges or Japanese Luxury Brands
    オウ ガホウ/WANG YAFANG
  • ラグジュアリーブランドの価格と消費行動の関係性
    The relationship between price and consumer behavior of luxury brands
    カク イゴウ/GUO WEIHAO
  • 日中Z世代におけるエシカル消費行動と影響要因の分析―古着市場を中心にー
    Analysis of Ethical Consumer Behavior and Influencing Factors among Z Generation in Japan and China
    – Focusing on the Second-Hand Clothing Market.
    キョ ケイイ/XU JINGWEI
  • 新規プラットフォーム「Point Line Plane」の開発
    Development of the new platform 【Point Line Plane】
    キョウ ウコウ/JIANG YUHANG
  • 日本のデザイナーズブランドの未来におけるコミュニティマーケティングの必要性
    -Z世代消費者インサイトの調査と分析を通じて-
    The Necessity of Community Marketing for Japanese Designer Brands in the Future
    Through research and analysis of Generation Z consumer insights
    ゲン コウゼン/YAN HAORAN
  • 新規ブランド「SHORAI」都心に日本茶カフェを併設する地方発ライフスタイルブランドの事業計画
    New Brand “SHORAI” Local lifestyle brand with a Japanese tea café in Tokyo
    ゴ シゲン/WU ZIYUAN
  • ファッション企業と地域活性化 -なぜファッション企業が地域活性化に取り組むのか-
    Fashion companies and regional revitalization ―Why are fashion companies involved in regional revitalization?―
    コ リュウセイ/HU LIUQING
  • ファッション業界の拡張現実技術を活用したプロモーションの今後の成長性メイク分野を例として
    The Future Growth Potential of Augmented Reality Technology Utilization in the Fashion Industry for Promotions
    (Using the Makeup Sector as an Example)
    コウ ブンシュ/HUANG WENZHU
  • 「深海」をテーマにした新規ブランド「FathomS」の事業計画
    The Business Plan for the New Brand ‘FathomS’ with the Theme of ‘Deep Sea’
    サイ アイケツ/CUI AIJIE
  • 新規サステナブルデニムブランド「Denim Party」の事業計画
    Business Plan for the New Sustainable Denim Brand「Denim Party」
    シェ シュイ/XIE XU
  • 日本に進出する台湾アウトドアブランド『Territory-Task』の事業計画
    The business plan for the Taiwanese outdoor brand 『Territory-Task』expanding into Japan
    シン セイイク/HSIN CHENG YU
  • プラットフォーム『無限大∞』の事業計画
    Business plan for the platform 『Infinity ∞』
    セン リャン/QIAN LIANG
  • 新規ブランド「BelleFit」の事業計画
    Business plan for the new brand 「BelleFit」
    ソウ ブンケツ/SONG WENJIE
  • 新規ブランド「璽」の事業計画 ― 伝統×革新「次世代漢服」―
    Business Plan for the New Brand “Xi” ― Tradition and Innovation of “The Hanfu Clothing of Next Generation” ―
    チョウ エンエイ/ZHANG WANYING
  • 持続可能な消費時代における中古高級品市場の発展
    発展潜在性を持つ中国市場を例として
    The Development of the Second-hand Luxury Goods Market in the Era of Sustainable Consumption.
    Using the developmentally potential Chinese market as a case study.
    チョウ シギ/ZHAO ZIYI
  • ジェンダーフルイドファッションブランド「スターダスト」の事業計画書
    Gender-fluid Fashion Brand Market Business Plan for 「STARDUST」
    チン ウセン/CHEN YUCHAN
  • 羞恥心、VMD・雰囲気がラグジュアリーブランドの購買意欲に与える影響
    The Influence of Embarrassment、VMD・Atmosphere on Luxury Brand Purchase Intentions
    チン シュウ/CHEN ZHOU
  • 生成型AI技術のサステナブルファッションへの影響と変化についての研究
    The Impact and Transformation of Generative AI Technologies on Sustainable Fashion: A Study
    テイ ショウイ/ZHENG CHANGWEI
  • 中国における循環型ミニマリスト新規ブランド「CleanCycleClothes」の事業計画
    Business Plan for the New Circular Minimalist Brand “CleanCycleClothes” in China
    テイ ジョゲツ/ZHENG RUYUE
  • Web3技術&AIツールを活用した、ファッション企業に対する新たなサービス提案事業
    Utilizing Web3 Technology & AI Tools to New Services for Fashion Enterprises Proposal for Business
    テイ センガ/CHENG XIANHE
  • ニッチブランドの価値伝達に貢献する
    新規セレクトショップ「CoRliss」の事業計画書
    Contribute to communicating the value of niche brands
    New select store Business Plan for ” CoRliss”
    バ ライケイ/MA LEIHUI
  • 東南アジア向け越境ECを展開する新規ブランド “Mírame”の事業計画
    Business plan for a new brand “Mírame” focused on Cross-Border E-commerce for Southeast Asia
    ピュー シン ウィン/PHYU SYN WIN
  • ニッチブランドのファッション市場における市場戦略分析と未来展望PINKHOUSEを例として
    Market Strategy Analysis and Future Outlook in the Fashion Market of Niche Brands – Using PINKHOUSE as an Example
    ヨウ シュウル/YU ZHOULU
  • ストリートファッションの流行と普及に関する研究:アメリカと中国の比較を通じて
    A Study on the Trend and Diffusion of Street Fashion: Through a Comparison of the U.S. and China
    ラ キョウウ/LUO XIAOYU
  • 日本市場におけるアジアデザイナーズブランドセレクトショップ「KALEIDOS’」の事業計画書
    Business Plan for Asian Designer Multi-brand Store 「KALEIDOS’ 」 targeted at Japanese Market
    リ ユウ/LI YI
  • 新規ブランド「IDOLA TECH」の事業計画
    -スモールビジネスにおけるサブカルチャーと架空設定中心アパレルブランド-
    Business plan for the new brand 「IDOLA TECH」
    -Fashion brand based on subcultures and fictional settings-
    リュウ ジェイソン ビー ケー/LIU JASON B K
  • 世界伝統工芸アイテムを集積するライフスタイルショップ
    A lifestyle shop that collects traditional craft items from around the world.
    ワン イーエン/WANG YIWEN

基礎研究プロジェクト

研究タイトル一覧

  • ジェンダーノンコンフォーミングファッションについてのニーズ調査
    A Research on Gender Non-Conforming Fashion Needs
    オウ キゼン/WANG XIRAN
  • 革新技術による持続可能なファッションビジネスモデルの探求
    Exploration of Sustainable Fashion Business Models Driven by Innovative Technologies
    オウ ユジェ/WANG YUJIE
  • 「レス」時代におけるデザイナーズブランドの海外進出への考察と展望
    「Insights and Prospects for Designer Brands’ International Expansion in the “Less” Era」
    カ シキン/HUA ZIJUN
  • 医療用ユニフォーム産業の業界構造分析と今後の課題
    Industry structure analysis and future tasks of the medical uniform industry
    川守田 朱海/AYAMI KAWAMORITA
  • 中国における伝統的な服飾と生活の融合
    The fusion of traditional Chinese clothing and life
    カン ギョクテイ/GAN YUTING
  • デザイナーズブランドの起業リスクを軽減するための研究
    Research to reduce the entrepreneurial risk of designer brands
    キョ カイミン/JU KAIMIN
  • ラグジュアリーブランドとアンバサダーの相互作用についてー消費者の購買行動との関係
    Luxury Brands and Ambassadors:The Relationship with Consumer Purchasing Behavior.
    キョ キョウセイ/HSU CHIAO CHING
  • AIキャラクターを利用したプロモーションにおける応用と可能性
    Applications and possibilities in promotions using AI characters
    コウ ゲン/GAO YUAN
  • 日本のアウトドアブランドにおける体験価値型ビジネスの研究 – スノーピークを例として –
    Research on experience value business in Japanese outdoor brands – Snow Peak as an example
    コウ タクゼン/GAO ZHUORAN
  • コラボか創出するブランド付加価値の考察 ーユニクロを例としてー
    Analysis of brand value through collaboration – Using UNIQLO as an example –
    コウ ブンキ/KONG MANKEI
  • 甘粛省皮革産業の現状と将来 −「皮革といえば甘粛」という目標を実現するために −
    The Present and Future of Gansu Province’s Leather Industry 
    -To realize the goal of ” When it comes to leather, it’s Gansu.”
    シュ ジュウキ/ZHU CHONGXI
  • 新アパレルデリバリー事業の考察と提案
    Project development of apparel express service
    シュ セン/ZHU XUAN
  • ファッションデザインにおける画像生成AI技術の利用について~補佐としての可能性~
    The use of image generation AI technology in fashion design ~ the potential as an assistant ~
    シュウ チティ/CHOU CHIH TING
  • 日本における繊維産地のDX化に関する研究
    Digital Transformation Research on Textile Production Areas in Japan
    シュウ テツエ/ZHU ZHEHUI
  • 中国における環境配慮型サステイナブルファッションの現状と企業に向けた今後の提言
    The environment-consciousustainable fashion in China and future recommendations for companies
    ジョ ゲンリュウチク/XU YANLIUZHU
  • Z世代へのプロモーション戦略における研究 -ラグジュアリーブランドのコラボレーションを事例として
    Research on Promotional Strategies Towards Generation Z
    Case Studies on Collaborations with Luxury Brands
    シン イーテイ/SHEN YIDING
  • ブランディングにおける体験型店舗の重要性と今後の可能性に関する研究
    Exploring the Importance of Experiential Stores in Branding and Future Possibilities
    シン シホウ/CEN SIMENG
  • アパレル企業の情報公開の透明性と消費者購買意欲の関係について
    Transparency of information disclosure by apparel companies and consumer willingness to purchase.
    シン ユーペイ/SHEN YU PEI
  • 中国の中古市場への新しいビジネスモデルの提案 ――日本の中古市場の分析に基づいて
    Proposing a new business model for China’s used market –Based on an analysis of the used market in Japan
    ソン ショウマン/SUN XIAOMAN
  • 日本のライフスタイルブランドの類型化と成功要因分析
    Typification of Japanese Lifestyle Brands and Analysis of Their Success Factors
    チャン ユンギョン/JANG YUNKYUNG
  • 中国アパレル市場におけるデジタルメディアを活用するブランド構築戦略 —ミュグレーを例として—
    Brand Building Strategies for Leveraging Digital Media in the Chinese Apparel Market -Take Mugler as an example-
    チョウ イッシン/ZHANG YIXIN
  • 日本のアパレル企業における中国進出の沿革と現在の状況 ーniko andでの成功を例としてー
    History of Japanese Apparel Retailers Entering the Chinese Market and the Current Situation
    -Take Niko and‘s Success in China as An Example-
    チョウ エイコウ/ZHANG YONGHENG
  • Z世代・オタクのファッション消費行動の分析とマーケティング戦略提案について
    Analysis of Fashion Consumption Behavior and Marketing Strategy Proposal for Generation Z Otaku
    チョウ カセン/CHANG JIA SYUAN
  • 日本国内アパレル市場縮小の背景におけるTOKYO BASEのマーケティング戦略の現状分析と今後の施策
    Analysis of TOKYO BASE’s Market Strategy and Strategic Plan for its Future Under the Prospect of Shrinking Japan’s Apparel Market
    チョウ ケツ/ZHANG JIE
  • ファッション産業のサステナビリティに関する研究ー「川上」を中心としてー
    A research on Sustainability in the Fashion Industry: Focusing on “Upstream”
    チン カイ/CHEN KAI
  • ショールーミングとウェブルーミングの消費者心理に関わる購買意思決定要因の考察
    A Study of Purchasing Decision-Making Factors Related to Consumer Psychology of Showrooming and Webrooming
    チン カンユ/CHEN GUAN YU
  • タオバオデザイナーズブランド店舗の運営戦略とブランディング
    Operational Strategy and Branding of Taobao Designer Brand Stores
    チン ブハン/CHEN BUFAN
  • 日本のペットファッション市場の発展動向と潜在的な機会
    The development trends and potential opportunities of the pet fashion market in Japan.
    テイ シャク/CHENG SHUO
  • ブランド発展戦略の研究―Uma Wangブランドの将来の発展を例に
    Research on Brand Development Strategy – A Case Study of the Future Development of the Uma Wang.
    ミン リュウユイ/MIN LIUYU
  • 日本ライブコマースの発展とZ世代の購入方式の選択
    The development of Japanese live commerce and the purchase method choices of Generation Z.
    ヨウ ゲイケン/YE YUNXUAN
  • ニッチなアウトドアブランドの現状と将来の展望―and wanderを例としてー
    The Current Status and Future Prospects of Niche Outdoor Brands: The Case of and wander
    ヨウ ジュン/YE XUN
  • UGCがラグジュアリー顧客の購買決定に与える影響
    The influence of UGC on the purchasing decisions of luxury customers
    ヨウ セイウ/YANG XINGYU
  • 中国における日本が発信するサブカルチャーの受容および商機-タオバオでの日本スタイルファッションブランドを例として-
    The Acceptance and Business Opportunities of Japanese Subculture in China:Japanese Style Fashion Brands in Taobao as Examples
    ヨウ ヨクエン/YANG YIYUAN
  • AR技術の利用におけるラグジュアリーブランドによるジャパンZ世代消費者の態度の調査
    Investigating the Attitudes of Japanese Gen Z Consumers Toward the Use of AR Technology by Luxury Brands
    リ ガサイ/LI YAQI
  • 中国のニューリーテルの傾向 • 発展と、セレクトショップ のビジネスモデルへの影響について
    The trends of New Retail in China, its development, and the impact on the business model of select shops.
    リ リュウヨウ/LI LIUYE
  • アパレル業界から見るDXとMDの関係
    Relationship between DX and MD from the perspective of the apparel industry
    リュウ キンノ/LIU JINNUO
  • マス・カスタマイゼーションの実態と今後に向けたビジネスモデルの構築
    Current Realities and the Future Business Model of Mass Customerization
    ロ キンリュウ/LU JINLONG